Instytut Morski Rozwój portów morskich pełniących funkcję hubów kontenerowych

Rozwój portów morskich pełniących funkcję hubów kontenerowych

Dzięki organizacji przez Zakład Ekonomiki i Prawa seminarium „Scenariusze rozwoju Portu Gdańsk jako hubu kontenerowego” Instytut Morski w Gdańsku po raz kolejny okazał się doskonałym miejscem dyskusji nad obecnym stanem i rozwojem gospodarki morskiej. Licznie przybyli na spotkanie goście mieli okazję podjąć debatę dotycząca przyszłości hubów kontenerowych w Regionie Morza Bałtyckiego w odniesieniu do ich bliższego i dalszego otoczenia. Podejmowana polemika czołowych managerów branży transportowej, samorządowców wsparta ekspercką wiedzą naukowców w głównej mierze odnosiła się do roli portu w rozwoju miasta i regionu.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele samorządów, portów morskich, terminali kontenerowych podkreślali, że jeśli plany inwestycyjne portów bałtyckich, dotyczące budowy i rozbudowy głębokowodnych terminali kontenerowych zostałyby zrealizowane, to istnieje obawa iż pojawi się nadwyżka mocy przeładunkowych, niewspółmierna do ilości ładunków, jakie się tam pojawią. Sam tylko potencjał polskich terminali kontenerowych już za kilka lat przewyższać może połowę tego wolumenu, którego pojawienie się na Bałtyku pod koniec dekady przewidują ośrodki analityczne. Zdaniem uczestników spotkania zapowiada się więc bardzo silna rywalizacja między poszczególnymi portami, zwłaszcza tymi, które rozbudowując swoje moce przeładunkowe liczą nie tyle na krajowe zaplecze gospodarcze, co na pełnienie roli hubu wobec ładunków z innych rynków.

Morskie Porty w Gdańsku i Gdyni zaliczone zostały do sieci bazowych w europejskiej sieci TEN-T, a więc znajdujących się u wylotu głównych korytarzy transportowych. Drożność korytarza I Bałtyk - Adriatyk, obejmującego te porty, w tym kolejowego korytarza nr V, stopniowo ulega poprawie, co otwiera możliwość intensywniejszej penetracji dalszego zaplecza, również tego poza granicami kraju. Jak podkreślają uczestnicy debaty, trzeba sobie zdawać sprawę, że zaplecze to jest od dawna penetrowane przez inne porty basenu Morza Bałtyckiego i Północnego, a ostatnio również coraz intensywniej przez porty znad Morza Śródziemnego, a także Czarnego.

Spotkanie odbywało się w ramach realizacji przez Instytut Morski w Gdańsku międzynarodowego projektu TransBalticExtension.

 

Informujemy, iż administratorem Państwa danych osobowych jest Instytut Morski w Gdańsku z siedzibą i adresem w Gdańsku, 80-830, przy ul. Długi Targ 41/42, wpisanym do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy Gdańsk Północ w Gdańsku, Wydział VII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000026943, NIP 583-000-35-79. Inspektorem Ochrony Danych, z którym możesz się skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych jest p. Katarzyna Andrzejak, adres e-mail: iod@im.gda.pl; numer telefonu (058) 301 16 41
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies